iPad

Mijn eerste blog! – 1 december 2015
Update: 5 mei 2016, december/januari 2017, juni 2017
Laatste update: 1 oktober 2017

Overheid en IT. Dat heeft de burger ontzettend veel moois gegeven. En natuurlijk ook de overheid: administratieve processen worden verlicht en ‘wissewasjes’ worden voortaan gedaan door computers. Klinkt allemaal heel mooi en eigentijds, maar helaas gaat er ook veel mis.

Dat het allemaal niet zo mooi is bleek wel uit het vernietigende onderzoek van de parlementaire enquêtecommissie. De overheid heeft miljarden verkwist aan IT-projecten, de kosten van geleverde IT-diensten waren veel te hoog en alles behalve marktconform. Met andere woorden: een paar academisch gevormde IT-ers hebben de overheid flink getild.

Ik wilde wel eens weten hoe dat zat bij een aantal (gemeentelijke) overheden. In zijn algemeenheid kan ik opmerken dat de kosten doorgaans fors waren. Op zich denk ik niet dat de meeste overheden moedwillige hoge kosten maken. De kennis ontbreek in veel gevallen simpelweg. Daardoor betalen overheden onnodig hoge prijzen.

Nou, naar al dit geblabla volgt hieronder een lijst van overheden die het te bont maken. Ik heb de lijst willekeurig genummerd. Je mag zelf bepalen welke gemeente/overheid op nummer 1 staat:

  1. Aalburg. Een gemeente met iets meer dan 10.000 inwoners die de afgelopen 5 jaar tussen de €300.000 en €400.000 uitgeeft aan de website en aanverwante IT rotzooi. Overzichten heb ik geverifieerd met facturen.
  2. Provincie Gelderland. Heeft in de afgelopen jaren enkele miljoenen weg gegooid (tel de facturen maar op).
  3. Wijdemeren. Iets meer dan dan 20.000 inwoners. Ca. 1.2 MILJOEN aan de website en hardware gadgets. Waar is dit nodig voor ?
  4. Waterschap Brabantse Delta. In 2013 een miljoen op jaarbasis. Million dollar baby.
  5. Middelburg. 1.3 MILJOEN in de afgelopen paar jaren. Zie de facturen. Bam.
  6. Krimpenerwaard betaalt €2500 aan een domeinkaper.
  7. Gemeente Landerd betaalde daar 3500 Gulden voor. Voor de website en – zoals ze zelf vaak omschrijven – diverse ‘IT benodigdheden’, betalen ze variërend van €400.000 tot €700.000 op jaarbasis.
  8. Provincie Groningen. Is ook lekker bezig meg gemiddeld 2.5 MILJOEN tot 4 MILJOEN euries op jaarbasis. Daarnaast hebben ze ook tientallen domeinnamen. Waarom moeten ze die kopen en dan ongebruikt laten ?
  9. Politieacademie. Tussen de 1 en 2 MILJOEN op jaarbasis. Hadden de toekomstig verbalisanten denk ik liever in hun portemonneetjes gezien dan in computertjes.
  10. Gemeente Brunssum Kleine 30.000 inwoners. Haalt zeker de 200.000 tot 400.000 op jaarbasis. De kosten voor advies zijn echt weerzinwekkend. Voor 11 uurtjes heeft een zekere consultant een factuur van €7260 (€660,- p/uur) gestuurd. Had men voor dit tarief Bil Gates niet kunnen laten invliegen ?
  11. Waterschap de Dommel. Die is gek op domeinnamen registreren. Ze hebben er een kleine 100 en daar betalen ze jaarlijks €2000,00 voor. Daarnaast hebben ze in 5 jaar tijd 3 MILJOEN gestopt in ‘computerapparatuur en programmatuur’. Wat is dit ? Laten we even aannemen dat je 3 MILJOEN aan spiksplinternieuwe/superdeluxe/weet-ik-veel-wat-voor-dikke-processor computers koopt tegen een prijs van €700 p/stuk. Dan kom je op 4285 computers!
  12. Waterschap Scheldestromen. Is koploper in de aankoop van iPads. Tientallen in de afgelopen 5 jaar. Waarom heeft een waterschap een iPad nodig ? Moeten die zich niet vooral bezig houden met dijken enzo ? Oh.. Op jaarbasis gemiddeld 1 tot 3 MILJOEN aan Ipads, Ipadhoesjes, Ipad reparaties, Samsungs, website onderhoud, advies, advies over het advies, blablabla.
  13. Gemeente Simpelveld. Is net als het Waterschap gek op iPhones. Heeft er in 2014 op de kop af 29 aangeschaft! Iedere ambtenaar met een iPhone! Keep it simple zou ik zeggen. Bestel een lekkere vlaai ofzo.
  14. Gemeente Beverwijk. Is met 3.5 MILJOEN aan soft- en hardware groot aandeelhouder in Apple. Kocht 165 iPads in een paar jaar!
  15. De Autoriteit Consument & Markt (ACM). Tot zover de onbetwiste koploper domeinkapers: dokte €30.000 voor acm.nl
  16. Ridderkerk en Barendrecht onder de gemeenschappelijk regeling BAR-organisatie. Tonnen op jaarbasis. Denk je vast: nou valt wel mee toch vergeleken met die andere graaijers ? Nou nee, want de websites van Barendrecht en Ridderkerk zijn nog lelijk ook. Gewoon simpele WordPress.
  17. Gemeente Utrecht. 15 tot 20 MILJOEN! JA: MILJOEN JA! PER JAAR. Ehhh: koffie?
  18. De gemeente Dongen gaf eerst geen informatie. Veiligheid, zo luidde de drogreden. Daar ging de rechtbank niet in mee. Het bleek bepaald geen voldongen feit dat de veiligheid daadwerkelijk in het geding is. Dus hebben ze alsnog informatie verstrekt. In 2011 hebben ze ruim 7ton uitgegeven aan ‘functionaliteiten’, in 2014 1.4 MILJOEN en in 2015 (eerste halfjaar) ruim 5ton! En dan maar roepen veiligheid.
  19. Diemen. Het opperhoofd onder de weigergemeente. Een kleine tienduizend euro voor hosting (wat hosten ze daar in Diemen?), facturen van tonnen voor ‘onderhoud’, en duizenden uren aan ‘kennisoverdracht’.Een gedeelte van alle facturen: F15-002807
  20. Waternet houdt wel van internet (deel 1, deel 2deel 3deel 4deel 5deel 6deel 7deel 8deel 9deel 10). Voor de overname en ontwikkeling van agv.nl betaalde ze meer dan €75.000. Het mag gezegd worden: het is een mooie website. Ik blijf het nog altijd prijzig vinden. Het zijn zeker twee fte’s die je daar een jaar voor in dienst kan nemen!
  21. De gemeente Rijnwaarden deel 1 en deel 2. En daar zijn ze weer. De jongens van de SIM groep. Ik begrijp het niet. SIM levert voor vrijwel alle Nederlandse gemeenten webapplicaties (denk aan modules als GBA-uittreksel, activeren van DIGI-D: alle veelvoorkomende door gemeente gewenste modules). Dan kunnen ze één keer een scriptje schrijven en deze vervolgens (met hooguit wat kleine aanpassingen) integreren voor alle Nederlandse gemeenten. Dus als ze nu één keer gezamenlijk onderhandelen kan dat zonder twijfel zorgen voor een miljoenenbesparing. Maar wat doen ze? Ze onderhandelen allemaal apart zodat SIM de volle mep kan declareren. Wat een verkwisting!
  22. Bij Oss ben je als IT-er niet de klos, getuige het uurtarief van 165 per uur voor het maken van de website. Hallo jongens, wat gaan we vandaag doen? Laten we ff 159 Phillips LCD’tjes kopen, kunnen we allemaal lekker kijken naar Top OSS. En als de tv uitvalt hebben we altijd nog onze nieuwe iphone 7s. We moeten ook nog een WOZ-systeem hebben. Dan gaan we uiteraard niet met alle Nederlandse gemeenten onderhandelen, dat doen we natuurlijk ieder voor zich. Zo, daar gaat weer 60k. En Oracle, wat een systeem is dat zeg. Om de post te managen betaalt de gemeente tonnen per jaar. Met allerlei onnodige SLA’S. Alarmpje installeren, 10k. Bij mij gaan de alarmbellen in ieder geval af. Ik heb nog enkele honderden facturen van Oss, dus binnenkort deel 2 van de gemeente Oss.

Naast bovenstaande 22 zijn nog veel andere bigspenders. Ook zijn er overheden die de informatie om moverende redenen niet vrijgeven. Die komen later nog.

Ironisch is nog het volgende. Ondanks het feit dat vele overheden enkele tonnen – zo niet miljoenen – over de balk hebben gesmeten, voelden ze zich niet verplicht de informatie digitaal aan te leveren, of op de website te publiceren. Sterker nog: sommige wilde geld zien voor het be- of afhandelen van de informatievraag. Ook daarover later meer!

Als u journalist bent of bezorgde burger, kunt u me altijd mailen: franshenderiks@outlook.com. Als u een bezorgde ambtenaar bent, al dan niet met gloednieuwe iPad/iPhone/Laptop/fancy website van een paar miljoen, mag u me ook mailen.